Družina

Družina

Škola : Základní škola Pardubice–Polabiny, Prodloužená 283

Vnitřní řád školní družiny

 

Č.j.: 1/2013

Účinnost od: 1. 1. 2013

 

Skartační znak: S 10

Změny: 1. 9. 2013

Změny: 1. 9. 2014

Změny: 1. 9. 2015

Změny: 1. 9. 2016

Změny: 1. 9. 2017

Změny: 25. 5. 2018 – GDPR – platba za školní družinu, souhlasy s poskytováním osobních údajů

Změny od 1. 9. 2019 – dle novely vyhl. 74/ 2005 Sb. v platném znění

Změny od 1. 1. 2024 – Úplata za školní družinu  

 

Obsah:

I. Práva a povinnosti žáků a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů

s pedagogickými pracovníky

  1. Práva a povinnosti zákonných zástupců žáků a pravidla o vzájemných vztazích zákonných zástupců žáků s pedagogickými pracovníky

III. Podmínky zacházení s majetkem školského zařízení ze strany žáků

  1. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
  2. Platba za školní družinu
  3. Rámcový režim dne ŠD

I. Práva a povinnosti žáků a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů

   s pedagogickými pracovníky

Práva žáků vycházejí z Úmluvy o právech dítěte, která byla vyhlášena Valným shromážděním OSN 20. listopadu 1989 v New Yorku a ratifikována Českou a Slovenskou Federativní Republikou dne 7. ledna 1991.

Úmluva o právech dítěte je založena na čtyřech základních principech:

  1. Právo na přežití - zaučující zachování života a uspokojení základních potřeb dítěte.
  2. Právo na rozvoj - umožňuje harmonický rozvoj dítěte včetně práva na vzdělání, volný čas a na svobodu myšlení a vyznání.
  3. Právo na ochranu - chrání dítě před násilím, všemi druhy zneužívání a zanedbávání.
  4. Právo na účast - dává dítěti možnost vyjádřit svůj názor ve všech záležitostech, které se ho týkají.

 


 

  1. Práva žáků:
  1. na účast na výchovných, vzdělávacích, zájmových, popř. tematických akcích zajišťovaných školní družinou
  2. na svobodu myšlení, projevu, shromažďování, náboženství, na odpočinek

a dodržování základních psychohygienických podmínek

  1. c) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich výchovy a vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje. Žák má právo       sdělit svůj názor vychovatelce ŠD, vedoucí vychovatelce ŠD nebo ředitelce školy. Žák musí svůj názor vyjádřit přiměřenou formou, která neodporuje zásadám slušnosti
  2. d)   na odpočinek, na hru a oddechové činnosti odpovídající jejich věku, jakož i na

                       svobodnou účast v řízených zájmových činnostech; odpoledne mají žáci trávit v

                       klidné, pohodové a přátelské atmosféře

  1. e) žáci mají právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, na život a práci ve

                       zdravém životním prostředí.

  1. na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí, proti zásahům do soukromého života a poškozování pověsti a cti
  2. být seznámeni se všemi směrnicemi se vztahem k jejich pobytu a činnosti ve školní družině


  1. Žáci jsou povinni:  
  1. a) dodržovat vnitřní řád školní družiny, předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví

   a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni,

  1. b) plnit pokyny pedagogických pracovníků školy vydané v souladu s právními předpisy

   a vnitřním řádem školní družiny, dbát pokynů provozních pracovníků, chovat se tak, aby

   neohrozili zdraví svoje ani jiných osob,    

  1. c) své chování a jednání ve školní družině a na akcích pořádaných ŠD usměrňovat tak,

   aby nesnižovali důstojnost svou, svých spolužáků, zaměstnanců školy a lidí, se kterými

   přijdou do styku,

  1. d) zjistí-li ztrátu či poškození osobní věci, tuto skutečnost neprodleně ohlásit vychovatelce

   školní družiny v ten den, kdy ke ztrátě či poškození došlo

  1. e) chodit do školní družiny podle zápisového lístku a účastnit se činností organizovaných

   školní družinou

  1. f) zacházet s vybavením školní družiny šetrně, udržovat své místo i ostatní

     prostory školní družiny v čistotě a pořádku, chránit majetek před poškozením

  1. g) přezouvat se a přezůvky udržovat ve stavu, který neohrožuje jejich zdraví. Přezůvky ukládat

   do sáčku v šatně.

  1. h) během vycházky a pobytu venku mají žáci své oblečení a aktovky uložené v šatně.

Za mobilní telefony, tablety, „chytré hodinky“ a přinesené hračky ŠD neručí.

Při odchodu ze ŠD se žáci obouvají v šatnách v přízemí. Oblečení vhodné pro pobyt ve školní družině mají žáci podepsané.

Žák je povinen chovat se ve školní družině tak, aby neohrožoval spolužáky ani vyučujícího. Při závažném a opakovaném porušování vnitřního řádu školní družiny může být rozhodnutím ředitelky školy žák ze ŠD vyloučen.

  1. Žáci nesmějí:
  1. a) nosit do školní družiny cenné věci, peníze nechávat v odloženém oděvu ani v aktovkách
  2. b) nosit do školní družiny předměty, které nesouvisí s činností ŠD a mohly by ohrozit zdraví

   a bezpečnost žáka nebo jiných osob.

  1. c) pořizovat nahrávky (video, audio, foto) bez svolení nahrávané osoby
  2. d) před ukončením pobytu ve školní družině z bezpečnostních důvodů opouštět školu a

   školní areál bez vědomí vychovatelky ŠD

  1. e) mobilní telefony, tablety, „chytré hodinky“ jsou v ŠD vypnuté a odpovědnost za ně má samotný žák
  2. f) používat mezi sebou a vůči dospělým osobám hrubých slov, urážek, psychického a

   fyzického násilí, hrubé slovní a úmyslné psychické a fyzické útoky žáka vůči jinému  

   žákovi či vůči pracovníkům školy se vždy považují za závažné porušení povinností

   stanovených tímto řádem a žák může být za toto provinění ze ŠD vyloučen,

 

  1. g) v prostorách školní družiny a při akcích souvisejících s činností ŠD žáci nesmějí požívat alkoholické nápoje, kouřit, vyrábět, distribuovat, přechovávat, šířit, propagovat a užívat omamné psychotropní látky. Žák se nesmí dostavit do školní družiny nebo na akci pořádanou školní družinou pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek. Porušení tohoto zákazu je vždy závažným porušením vnitřního řádu školní družiny a žák bude za toto provinění ze ŠD vyloučen.

II. Práva a povinnosti zákonných zástupců žáků a pravidla o vzájemných vztazích zákonných zástupců žáků s pedagogickými pracovníky

  1. a) O přijetí žáka do školní družiny rozhoduje ředitelka školy podle předem stanovených kritérií, která jsou zveřejněna na webových stránkách školy v sekci Školní družina.
  1. b) Na zápisním lístku zákonný zástupce stanoví dobu pobytu žáka ve školní družině. Odchod žáka ze ŠD v jinou dobu, než je na zápisním lístku, je možný pouze při předložení písemné žádosti s datem, hodinou odchodu, informací, zda jde žák sám nebo v doprovodu a podpisem zák. zástupce. Informaci lze zaslat i přes elektronickou žákovskou knížku.

Telefonická nebo ústní dohoda o změně není možná.

 

  1. c) Zákonní zástupci jsou povinni nahlásit změny kontaktních telefonních čísel pro případ nemoci žáka a na přihlášce upozornit na zdravotní omezení žáka a na pravidelně užívané léky.
  1. d) Při vyzvednutí žáka ze školní družiny použije   osoba vyzvedávající žáka telefon u vchodu. Po telefonickém spojení s vychovatelkou a kontrole pomocí kamerového systému odchází žák samostatně do šatny a pak s doprovodem domů.

Zákonní zástupci poučí žáka o odchodech a dalších doprovodech ze školní družiny.

  1. e) Na období prázdnin je zák. zástupcům nabízena možnost pobytu žáků ve školní družině. Oddělení bude otevřeno, pokud se závazně přihlásí nejméně 10 žáků. Pokud mají rodiče o pobyt žáka ve školní družině v době vedlejších prázdnin zájem, odevzdají žádost nejpozději 3 týdny před zahájením prázdnin vychovatelce školní družiny. Žádost je možné vyzvednout u vychovatelky nebo stáhnout z webových stránek školy zsprodlouzenapce.cz v sekci Dokumenty – ke stažení.
  1. g) S tímto vnitřním řádem ŠD jsou zák. zástupci i žáci seznámeni na začátku docházky do ŠD a zákonní zástupci svým podpisem souhlasí s jeho dodržováním.
  1. h) Pokud žák zůstane v ŠD po skončení provozní doby, vychovatelka zavolá zákonnému zástupci.

Po domluvě se zákonným zástupcem počká se žákem ve škole, dokud si ho zákonný zástupce nevyzvedne. V případě, že nesežene zákonného zástupce, volá Polici ČR, která s pracovníkem OSPOD zajistí péči o žáka.

  1. i) Pokud bude ve škole zjištěn u dítěte výskyt vší, jsou zák. zástupci povinni si dítě na vyzvání vyzvednout a poslat ho do školy zpět až poté, co bude zbaveno vší a hnidů. Toto opatření je stanoveno v souladu s §30 školského zákona a s §7 dost. 3 zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví.

Práva zákonných zástupců žáků

  1. Přihlásit své dítě do ŠD předáním vyplněného a podepsaného zápisního lístku
  2. Odhlásit své dítě ze ŠD, a to i v průběhu školního roku.
  3. Být informováni o činnosti ŠD, obracet se na vychovatelky se svými náměty a podněty
  4. Být vychovatelkou informováni o činnosti žáka v ŠD, o jeho chování v době pobytu ve ŠD
  5. V případě nespokojenosti obrátit se na vedoucí vychovatelku nebo na ředitelku školy
  6. Sledovat fotogalerii z činnosti ŠD na sdprodlouzenapce.rajce.idnes.cz

III. Podmínky zacházení s majetkem školského zařízení ze strany žáků

  1. Žáci jsou povinni zacházet s vybavením školní družiny šetrně
  2. Místnost školní družiny i své místo udržovat v čistotě a pořádku
  3. Majetek školní družiny chránit před poškozením
  4. Majetek školní družiny /hračky, části stavebnic …/ nesmějí žáci odnášet domů
  5. V případě úmyslného poškození majetku školní družiny budou rodiče vyzváni k jednání o náhradě způsobené škody

 

 

IV. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí

Podle vyhlášky č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání v platném znění, § 15, odst. 1 stanovuji způsob evidence účastníků podle zápisových lístků v elektronickém evidenčním systému, vedení docházky v přehledu docházky pro jednotlivá oddělení, v docházkovém sešitě pro ranní provoz, v docházkovém listu pro nepravidelnou činnost.

  1. a) Po skončení vyučování (dle rozvrhu hodin) předá učitelka vychovatelce žáky ŠD s lístkem obsahujícím počet přítomných a jména nepřítomných žáků.
  1. b) O nepřítomnosti žáka v ŠD musí být informována vychovatelka ŠD. Nepřítomnost žáka zapíše vychovatelka do Přehledu výchovně vzdělávací práce nebo do docházkového sešitu pro nepravidelnou činnost.

V přehledech je vedena docházka žáků s pravidelnou denní i s pravidelnou docházkou.

Denně je vedena docházka s přehledem přítomných žáků a čas jejich odchodu.

Mimořádný odchod vychovatelka také zapíše i s hodinou odchodu, žádosti v papírové podobě zakládá po dobu školního roku.

  1. c) Oddělení ŠD se naplňuje nejvýše do počtu 30 žáků (vyhl. 74/2005 Sb.v platném znění ).
  1. d) Žáky ŠD z končícího oddělení předá vychovatelka vždy se seznamem osobně do určeného oddělení.
  1. e) Při činnosti mimo areál školy nesmí na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu žáků připadnout více než 25 žáků. Výjimku poskytuje ředitelka školy v případě potřeby na každou akci zvlášť na základě žádosti vedoucí vychovatelky ŠD a s přihlédnutím k zajištění bezpečnosti žáků a konkrétním podmínkám akce.
  1. f) Stravování - vychovatelka vede žáky k dodržování hygieny před jídlem, zajistí ukázněný nástup a odchod celého oddělení do jídelny i při odchodu z jídelny, vede žáky ke kultuře stolování a pomáhá s utužováním správných stravovacích návyků žáků. Volbu oběda ŠD nezajišťuje.
  1. g) Pitný režim pro žáky zůstávající v ŠD po 15. hodině je zajištěn z peněz ŠD.

IV. Platba za školní družinu

Platby jsou zasílány na účet č. 78-9240720227/0100. Rodič obdrží kód žáka jako variabilní symbol.

Pokud zákonný zástupce nezaplatí příspěvek na pobyt ve ŠD, bude zahájeno jednání v ředitelně školy. Dlužné částky budou na zákonných zástupcích vymáhány v souladu s platnou legislativou.

  1. a) Od 1.1.2024 stanoví výši úplaty zřizovatel usnesením rady obce, nebo starosty, pokud rada není zřízena. Výpočet nebude již vázán na průměrné neinvestiční výdaje konkrétní školy nebo školského zařízení, ale na výši minimální měsíční mzdy.
  2. b) Výši úplaty může ředitel snížit nebo od úplaty osvobodit, jestliže aa) účastník nebo jeho zákonný zástupce je příjemcem opakujících se dávek pomoci v hmotné nouzi podle zákona o pomoci v hmotné nouzi,
  3. bb) účastníkovi nebo jeho zákonnému zástupci náleží zvýšení příspěvku na péči podle zákona o sociálních službách, nebo
  4. cc) účastník svěřený do pěstounské péče má nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte podle zákona o státní sociální podpoře

Od 1.9.2024 nabude účinnosti následující odstavec:

  1. dd) Ředitel může účastníkovi družiny nebo klubu snížit výši úplaty nebo ho od úplaty

osvobodit, jestliže má nárok na přídavek na dítě podle zákona o státní sociální podpoře.

a tuto skutečnost prokáže řediteli.

  1. c) Dále může být úplata snížena účastníkům, kteří se účastní více než dvou činností daného školského zařízení a účastníkům, kteří jsou zapsáni k pravidelné činnosti, v případě účasti v dalších činnostech daného školského zařízení.
  2. Úplata při omezení provozu školní družiny

Pokud je v kalendářním měsíci omezen nebo přerušen provoz družiny po dobu delší než 5 dnů, úplata se účastníkovi poměrně sníží. O snížené měsíční výši úplaty nebude rozhodovat zřizovatel, neboť snížení nastane automaticky (podle rozsahu) a ředitel pouze o takto snížené měsíční výši úplaty informuje zákonné zástupce.

VI. Rámcový režim dne ŠD

 

Provoz ŠD je určen přednostně pro žáky 1. - 5. ročníku přihlášené k pravidelné denní docházce.

Provozní doba:

od 6. 00 h do 7.45 h a od 11.45 h do 17.00 h.

Do ranní družiny přicházejí žáci v době od 6.00h – 6.15 h (u hlavního vchodu zazvoní na RANNÍ ŠD) - po této době je již vchod u šaten odemčen a dohled vykonává pověřená osoba.

V 7.15h se vchod u šaten zamyká a žák již na výuku čeká před školou.

6.00 h – 7.45 h                       odpočinkové a spontánní činnosti

11.45 h (12.40 h) – 13.30 h   konec dopoledního vyučování

            oběd, hygiena

                                                odpočinkové činnosti (řízené nebo jiné dle individuálního přání)

13.30 h - 15.00 h                  V TUTO DOBU SE OBVYKLE DĚTI NEVYZVEDÁVAJÍ

                                               rekreační a zájmové činnosti

                                               pobyt venku, vycházka

                                               hygiena, odchody žáků

15.00 h – 17.00 h                  didaktické hry – příprava žáků na vyučování

                                               odpočinkové a spontánní činnosti

                                               odchody žáků

Vychovatelka při výběru zaměstnání přihlíží k počasí, může přihlédnout i k zájmu žáků v oddělení. Vždy však především vychází ze školního vzdělávacího programu a z jeho rozpracování do konkrétních vzdělávacích plánů.

Odchody žáků ze školní družiny

Žák odchází ze ŠD na základě:

  • zápisního lístku do ŠD (pravidelně)

                                                 

  • jednorázové písemné žádosti zák. zástupce s datem, hodinou odchodu, jménem doprovodu, zda žák odchází sám nebo v doprovodu a podpisem zák. zástupce

Žádosti lze zasílat i elektronickou žákovskou knížkou.  

Časy odchodů žáků:

Po ukončení vyučování kdykoli do 13.30hod.

Od 15.00hod do 17.00 kdykoli.

V době od 13.30h do 15.00h jsou žáci obvykle mimo místnost oddělení ŠD (tělocvična, počítačová učebna, hřiště), a proto není možné v tuto dobu zajistit předání žáka vyzvedávající osobě.           

Pokud se vyzvedávající osoba po 15. h nedozvoní na svoje oddělení, zvoní na zvonek „Konečná“ ŠD.

Platnost od 1. 1. 2013

                                                                                   Mgr. Bc.Jana Smetanová

                                                                                   ředitelka školy

Změna od 1. 9. 2014 – bod 2, odst. h (doplněno slovo tablety)

                                                                                   Mgr. Bc.Jana Smetanová

                                                                                  ředitelka školy

Změny od 1. 9. 2015                                                   Mgr. Bc. Jana Smetanová

                                                                                     ředitelka školy

Změny od 1. 9. 2016                                                   Mgr. Bc. Jana Smetanová

                                                                                     ředitelka školy    

Změny od 1. 9. 2017 – odst.II, h) – vypuštěno Policii ČR

                                                                                     Jana Smetanová

                                                                                     ředitelka školy

Změny: 25. 5. 2018 – GDPR – platba za školní družinu

                                                                                       Jana Smetanová

                                                                                       ředitelka školy

Změny od 1. 9. 2019 – dle novely vyhl. 74/ 2005 Sb. v platném znění  

                                                                                     Jana Smetanová

                                                                                       ředitelka školy

Změny od 1. 1. 2024 – úplata za školní družinu

                                                                                       Jana Smetanová

                                                                                       ředitelka školy

All Stories

Školní rok 2024/25

  • Provoz ŠD

6.00 h - 7.45 h a 11.45 h - 17.00 h

Do ranní družiny přicházejí žáci v době od 6.00 h – 6.15 h (u hlavního vchodu zazvoní na RANNÍ ŠD) - od 6.15 h je již vchod u šaten odemčen a dohled vykonává pověřená osoba.
Žáci přicházejí do ranní družiny do 7.30 h vchodem u šaten I. stupně.
Školní družina je v době od 13.30 h do 15.00 h zpravidla mimo svoje oddělení. V tuto dobu se děti obvykle nevyzvedávají.

           Každý den s dětmi čekáme v šatně od 14.55 h do 15.05 h.

           Po 15. hodině – zvoňte na zvonek „Kroužková" do 16 h pro třídy 1.B, 1.C, a 2.D a            
                                     od 16 h zvoňte na zvonek „Konečná“

                                  – zvoňte na zvonek „Konečná“ pro třídy 1.A, 1.D, 2.A, 2.B, 2.C, 3.A, 3.B a 3.C                           

  • Oddělení ŠD                                                                    Tel. Kontakty

 

1. Pecquer Šárka                           1.A + 3.A                       733 410 939          

2. Bc. Kvasničková Michaela       1.B                                 733 410 947

- vedoucí vychovatelka                                                       606 702 816    

3. Kroužková Petra                        1.C + 2.D                       733 411 033

4. Bc. Schäferová Klára                1.D + 3.A + 4.třídy        733 410 840

5. Bc. Paďourová Romana           2.A + 3.A                       733 410 944

6. Tichá Denisa, Dis                      2.B                                 733 410 858

7. Truncová Kamila                       2.C + 3.C                       733 410 926 

8. Hüblová Monika                        3.B + 3.C                       733 410 852  

     Tato telefonní čísla neslouží k vyzvedávání dětí, stále si musíte zazvonit u hlavního vchodu.
     Nelze takto měnit ani čas odchodu, stále je nutná písemná forma papírová či přes EŽK.

  • Omlouvání žáků

Odchod žáka ze ŠD v jinou dobu, než je na zápisním lístku, je možný
pouze při předložení písemné žádosti rodičů s datem, hodinou odchodu, informací, zda jde žák sám nebo v doprovodu a podpisem rodičů. Informaci lze zaslat i přes elektronickou žákovskou knížku.

Telefonická nebo ústní dohoda o změně není možná.

   Pro odpolední pobyt venku je doporučeno vhodné oblečení, které si děti nechávají uložené  
   v šatně.

Foto web

„ V naší školní družině si hrajeme, tvoříme, kreslíme, zpíváme, sportujeme, pravidelně se zapojujeme do Superligy hokejbalu na školním hřišti, navštěvujeme programy Ekocentra Paleta, různé výstavy, spolupracujeme s DDM Alfa a Městskou policií Pardubice. Účastníme se řady výtvarných soutěží.
Jezdíme na pěkné a zajímavé výlety.

Zaměřujeme se na ekologickou výchovu – získali jsme certifikát „Ekologická škola 3. stupně“, třídíme odpad, sbíráme hliník, papír a PET víčka na pomoc nemocným dětem. Plníme úkoly z projektu ekologické výchovy Recyklohraní.

        Účastníme se mezigeneračních setkání v Ambulantních odlehčovacích službách Červánky, zážitkových seminářů TyfloCentra Pardubice, zapojili jsme se do několika charitativních akcí.

Děti mohou navštěvovat zájmové kroužky – sportovní kroužek, kroužek dětské jógy, kroužek tvořivých činností, přírodovědný kroužek a v rámci celé školy i řadu dalších kroužků.

Naše paní vychovatelky připravují spoustu akcí – indiánské dobrodružství, překážkový závod Velká pardubická, sportovní víceboj, drakiádu, karneval, diskotéku, vánoční besídky, zdravé vaření, zoo koutek, čarodějnický rej, pohádkový dětský den, návštěvy knihovny, dopravní soutěže, canisterapeutická setkání, vítání jara a vynášení Morany, talentovou soutěž „Hvězdy z Prodloužené“, taneční soutěž „Star Dance
– aneb když děti tančí“, kouzelnická a divadelní vystoupení, muzikoterapeutické pohádky, přespávání ve škole spojené s návštěvou hvězdárny a mnoho dalších.

Ve družině si děti užijí spoustu zábavy s kamarády, hraní, tvoření, soutěží, naučí se hodně nových věcí a získají cenné zkušenosti.“

Fotografie z činností školní družiny možno shlédnout zde: https://sdprodlouzenapce.rajce.idnes.cz/

                    

Škola : Základní škola Pardubice–Polabiny, Prodloužená 283

Vnitřní řád školní družiny

 

Č.j.: 1/2013

Účinnost od: 1. 1. 2013

 

Skartační znak: S 10

Změny: 1. 9. 2013

Změny: 1. 9. 2014

Změny: 1. 9. 2015

Změny: 1. 9. 2016

Změny: 1. 9. 2017

Změny: 25. 5. 2018 – GDPR – platba za školní družinu, souhlasy s poskytováním osobních údajů

Změny od 1. 9. 2019 – dle novely vyhl. 74/ 2005 Sb. v platném znění  

 

Obsah:

I. Práva a povinnosti žáků a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů

s pedagogickými pracovníky

  1. Práva a povinnosti zákonných zástupců žáků a pravidla o vzájemných vztazích zákonných zástupců žáků s pedagogickými pracovníky

III. Podmínky zacházení s majetkem školského zařízení ze strany žáků

  1. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
  2. Platba za školní družinu
  3. Rámcový režim dne ŠD

I. Práva a povinnosti žáků a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů

   s pedagogickými pracovníky

Práva žáků vycházejí z Úmluvy o právech dítěte, která byla vyhlášena Valným shromážděním OSN 20. listopadu 1989 v New Yorku a ratifikována Českou a Slovenskou Federativní Republikou dne 7. ledna 1991.

Úmluva o právech dítěte je založena na čtyřech základních principech:

  1. Právo na přežití - zaučující zachování života a uspokojení základních potřeb dítěte.
  2. Právo na rozvoj - umožňuje harmonický rozvoj dítěte včetně práva na vzdělání, volný čas a na svobodu myšlení a vyznání.
  3. Právo na ochranu - chrání dítě před násilím, všemi druhy zneužívání a zanedbávání.
  4. Právo na účast - dává dítěti možnost vyjádřit svůj názor ve všech záležitostech, které se ho týkají.

 


 

  1. Práva žáků:
  1. na účast na výchovných, vzdělávacích, zájmových, popř. tematických akcích zajišťovaných školní družinou
  2. na svobodu myšlení, projevu, shromažďování, náboženství, na odpočinek

a dodržování základních psychohygienických podmínek

  1. c) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich výchovy a vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje. Žák má právo       sdělit svůj názor vychovatelce ŠD, vedoucí vychovatelce ŠD nebo ředitelce školy. Žák musí svůj názor vyjádřit přiměřenou formou, která neodporuje zásadám slušnosti
  2. d)   na odpočinek, na hru a oddechové činnosti odpovídající jejich věku, jakož i na

                       svobodnou účast v řízených zájmových činnostech; odpoledne mají žáci trávit v

                       klidné, pohodové a přátelské atmosféře

  1. e) žáci mají právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, na život a práci ve

                       zdravém životním prostředí.

  1. na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí, proti zásahům do soukromého života a poškozování pověsti a cti
  2. být seznámeni se všemi směrnicemi se vztahem k jejich pobytu a činnosti ve školní družině


  1. Žáci jsou povinni:  
  1. a) dodržovat vnitřní řád školní družiny, předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví

   a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni,

  1. b) plnit pokyny pedagogických pracovníků školy vydané v souladu s právními předpisy

   a vnitřním řádem školní družiny, dbát pokynů provozních pracovníků, chovat se tak, aby

   neohrozili zdraví svoje ani jiných osob,    

  1. c) své chování a jednání ve školní družině a na akcích pořádaných ŠD usměrňovat tak,

   aby nesnižovali důstojnost svou, svých spolužáků, zaměstnanců školy a lidí, se kterými

   přijdou do styku,

  1. d) zjistí-li ztrátu či poškození osobní věci, tuto skutečnost neprodleně ohlásit vychovatelce

   školní družiny v ten den, kdy ke ztrátě či poškození došlo

  1. e) chodit do školní družiny podle zápisového lístku a účastnit se činností organizovaných

   školní družinou

  1. f) zacházet s vybavením školní družiny šetrně, udržovat své místo i ostatní

     prostory školní družiny v čistotě a pořádku, chránit majetek před poškozením

  1. g) přezouvat se a přezůvky udržovat ve stavu, který neohrožuje jejich zdraví. Přezůvky ukládat

   do sáčku v šatně.

  1. h) během vycházky a pobytu venku mají žáci své oblečení a aktovky uložené v šatně.

Za mobilní telefony, tablety, „chytré hodinky“ a přinesené hračky ŠD neručí.

Při odchodu ze ŠD se žáci obouvají v šatnách v přízemí. Oblečení vhodné pro pobyt ve školní družině mají žáci podepsané.

Žák je povinen chovat se ve školní družině tak, aby neohrožoval spolužáky ani vyučujícího. Při závažném a opakovaném porušování vnitřního řádu školní družiny může být rozhodnutím ředitelky školy žák ze ŠD vyloučen.

  1. Žáci nesmějí:
  1. a) nosit do školní družiny cenné věci, peníze nechávat v odloženém oděvu ani v aktovkách
  2. b) nosit do školní družiny předměty, které nesouvisí s činností ŠD a mohly by ohrozit zdraví

   a bezpečnost žáka nebo jiných osob.

  1. c) pořizovat nahrávky (video, audio, foto) bez svolení nahrávané osoby
  2. d) před ukončením pobytu ve školní družině z bezpečnostních důvodů opouštět školu a

   školní areál bez vědomí vychovatelky ŠD

  1. e) mobilní telefony, tablety, „chytré hodinky“ jsou v ŠD vypnuté a odpovědnost za ně má samotný žák
  2. f) používat mezi sebou a vůči dospělým osobám hrubých slov, urážek, psychického a

   fyzického násilí, hrubé slovní a úmyslné psychické a fyzické útoky žáka vůči jinému  

   žákovi či vůči pracovníkům školy se vždy považují za závažné porušení povinností

   stanovených tímto řádem a žák může být za toto provinění ze ŠD vyloučen,

 

  1. g) v prostorách školní družiny a při akcích souvisejících s činností ŠD žáci nesmějí požívat alkoholické nápoje, kouřit, vyrábět, distribuovat, přechovávat, šířit, propagovat a užívat omamné psychotropní látky. Žák se nesmí dostavit do školní družiny nebo na akci pořádanou školní družinou pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek. Porušení tohoto zákazu je vždy závažným porušením vnitřního řádu školní družiny a žák bude za toto provinění ze ŠD vyloučen.

II. Práva a povinnosti zákonných zástupců žáků a pravidla o vzájemných vztazích zákonných zástupců žáků s pedagogickými pracovníky

  1. a) O přijetí žáka do školní družiny rozhoduje ředitelka školy podle předem stanovených kritérií, která jsou zveřejněna na webových stránkách školy v sekci Školní družina.
  1. b) Na zápisním lístku zákonný zástupce stanoví dobu pobytu žáka ve školní družině. Odchod žáka ze ŠD v jinou dobu, než je na zápisním lístku, je možný pouze při předložení písemné žádosti s datem, hodinou odchodu, informací, zda jde žák sám nebo v doprovodu a podpisem zák. zástupce. Informaci lze zaslat i přes elektronickou žákovskou knížku.

Telefonická nebo ústní dohoda o změně není možná.

 

  1. c) Zákonní zástupci jsou povinni nahlásit změny kontaktních telefonních čísel pro případ nemoci žáka a na přihlášce upozornit na zdravotní omezení žáka a na pravidelně užívané léky.
  1. d) Při vyzvednutí žáka ze školní družiny použije   osoba vyzvedávající žáka telefon u vchodu. Po telefonickém spojení s vychovatelkou a kontrole pomocí kamerového systému odchází žák samostatně do šatny a pak s doprovodem domů.

Zákonní zástupci poučí žáka o odchodech a dalších doprovodech ze školní družiny.

  1. e) Na období prázdnin je zák. zástupcům nabízena možnost pobytu žáků ve školní družině. Oddělení bude otevřeno, pokud se závazně přihlásí nejméně 10 žáků. Pokud mají rodiče o pobyt žáka ve školní družině v době vedlejších prázdnin zájem, odevzdají žádost nejpozději 3 týdny před zahájením prázdnin vychovatelce školní družiny. Žádost je možné vyzvednout u vychovatelky nebo stáhnout z webových stránek školy zsprodlouzenapce.cz v sekci Dokumenty – ke stažení.
  1. g) S tímto vnitřním řádem ŠD jsou zák. zástupci i žáci seznámeni na začátku docházky do ŠD a zákonní zástupci svým podpisem souhlasí s jeho dodržováním.
  1. h) Pokud žák zůstane v ŠD po skončení provozní doby, vychovatelka zavolá zákonnému zástupci.

Po domluvě se zákonným zástupcem počká se žákem ve škole, dokud si ho zákonný zástupce nevyzvedne. V případě, že nesežene zákonného zástupce, volá Polici ČR, která s pracovníkem OSPOD zajistí péči o žáka.

  1. i) Pokud bude ve škole zjištěn u dítěte výskyt vší, jsou zák. zástupci povinni si dítě na vyzvání vyzvednout a poslat ho do školy zpět až poté, co bude zbaveno vší a hnidů. Toto opatření je stanoveno v souladu s §30 školského zákona a s §7 dost. 3 zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví.

Práva zákonných zástupců žáků

  1. Přihlásit své dítě do ŠD předáním vyplněného a podepsaného zápisního lístku
  2. Odhlásit své dítě ze ŠD, a to i v průběhu školního roku.
  3. Být informováni o činnosti ŠD, obracet se na vychovatelky se svými náměty a podněty
  4. Být vychovatelkou informováni o činnosti žáka v ŠD, o jeho chování v době pobytu ve ŠD
  5. V případě nespokojenosti obrátit se na vedoucí vychovatelku nebo na ředitelku školy
  6. Sledovat fotogalerii z činnosti ŠD na sdprodlouzenapce.rajce.idnes.cz

III. Podmínky zacházení s majetkem školského zařízení ze strany žáků

  1. Žáci jsou povinni zacházet s vybavením školní družiny šetrně
  2. Místnost školní družiny i své místo udržovat v čistotě a pořádku
  3. Majetek školní družiny chránit před poškozením
  4. Majetek školní družiny /hračky, části stavebnic …/ nesmějí žáci odnášet domů
  5. V případě úmyslného poškození majetku školní družiny budou rodiče vyzváni k jednání o náhradě způsobené škody

 

 

IV. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí

Podle vyhlášky č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání v platném znění, § 15, odst. 1 stanovuji způsob evidence účastníků podle zápisových lístků v elektronickém evidenčním systému, vedení docházky v přehledu docházky pro jednotlivá oddělení, v docházkovém sešitě pro ranní provoz, v docházkovém listu pro nepravidelnou činnost.

  1. a) Po skončení vyučování (dle rozvrhu hodin) předá učitelka vychovatelce žáky ŠD s lístkem obsahujícím počet přítomných a jména nepřítomných žáků.
  1. b) O nepřítomnosti žáka v ŠD musí být informována vychovatelka ŠD. Nepřítomnost žáka zapíše vychovatelka do Přehledu výchovně vzdělávací práce nebo do docházkového sešitu pro nepravidelnou činnost.

V přehledech je vedena docházka žáků s pravidelnou denní i s pravidelnou docházkou.

Denně je vedena docházka s přehledem přítomných žáků a čas jejich odchodu.

Mimořádný odchod vychovatelka také zapíše i s hodinou odchodu, žádosti v papírové podobě zakládá po dobu školního roku.

  1. c) Oddělení ŠD se naplňuje nejvýše do počtu 30 žáků (vyhl. 74/2005 Sb.v platném znění ).
  1. d) Žáky ŠD z končícího oddělení předá vychovatelka vždy se seznamem osobně do určeného oddělení.
  1. e) Při činnosti mimo areál školy nesmí na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu žáků připadnout více než 25 žáků. Výjimku poskytuje ředitelka školy v případě potřeby na každou akci zvlášť na základě žádosti vedoucí vychovatelky ŠD a s přihlédnutím k zajištění bezpečnosti žáků a konkrétním podmínkám akce.
  1. f) Stravování - vychovatelka vede žáky k dodržování hygieny před jídlem, zajistí ukázněný nástup a odchod celého oddělení do jídelny i při odchodu z jídelny, vede žáky ke kultuře stolování a pomáhá s utužováním správných stravovacích návyků žáků. Volbu oběda ŠD nezajišťuje.
  1. g) Pitný režim pro žáky zůstávající v ŠD po 15. hodině je zajištěn z peněz ŠD.

IV. Platba za školní družinu

Platby za školní družinu probíhají pouze bezhotovostním platebním stykem.

Měsíční poplatek za pobyt v ŠD je 200 Kč a je hrazen ve dvou částkách. Částka 200Kč zahrnuje pobyt v ranní i odpolední družině, je hrazena účastníky pravidelné denní
i pravidelné docházky. Docházka do ranní družiny může být nepravidelná, podle potřeby zákonných zástupců.

  1. platba za září – prosinec 800 Kč – do 15. 9.
  2. platba za leden – červen 1200 Kč do 15. 1.

V individuálních případech je možné po dohodě s vedoucí vychovatelkou hradit i měsíční splátky 200 Kč vždy k 15. dni daného měsíce. V měsíci září se platí k 15. září za tento měsíc. Platby dopředu se neposílají

Platby jsou zasílány na účet č. 78-9240720227/0100. Rodič obdrží kód žáka jako variabilní symbol.

Pokud žák chodí pouze do ranní družiny, je měsíční poplatek 100 Kč.

V případě dlouhodobé nemoci žáka, pobytu v lázních apod. bude poplatek na základě žádosti zákonného zástupce vrácen.

Pokud zákonný zástupce nezaplatí příspěvek na pobyt ve ŠD, bude zahájeno jednání v ředitelně školy. Dlužné částky budou na zákonných zástupcích vymáhány v souladu s platnou legislativou.

 

Úplata může být snížena nebo prominuta, pokud

  1. a) účastník nebo jeho zákonný zástupce je příjemcem opakujících se dávek pomoci v hmotné nouzi podle zákona o pomoci v hmotné nouzi,
  2. b) účastníkovi nebo jeho zákonnému zástupci náleží zvýšení příspěvku na péči podle zákona o sociálních službách, nebo
  3. c) účastník svěřený do pěstounské péče má nárok na příspěvek na úhradu potřeb žáka podle zákona o státní sociální podpoře. Tuto skutečnost prokáže ředitelce školy.                          

VI. Rámcový režim dne ŠD

 

Provoz ŠD je určen přednostně pro žáky 1. - 5. ročníku přihlášené k pravidelné denní docházce.

Provozní doba:

od 6. 00 h do 7.45 h a od 11.45 h do 17.00 h.

Do ranní družiny přicházejí žáci v době od 6.00h – 6.15 h (u hlavního vchodu zazvoní na RANNÍ ŠD) - po této době je již vchod u šaten odemčen a dohled vykonává pověřená osoba.

V 7.15h se vchod u šaten zamyká a žák již na výuku čeká před školou.

6.00 h – 7.45 h                       odpočinkové a spontánní činnosti

11.45 h (12.40 h) – 13.30 h   konec dopoledního vyučování

            oběd, hygiena

                                                odpočinkové činnosti (řízené nebo jiné dle individuálního přání)

13.30 h - 15.00 h                  V TUTO DOBU SE OBVYKLE DĚTI NEVYZVEDÁVAJÍ

                                               rekreační a zájmové činnosti

                                              pobyt venku, vycházka

                                               hygiena, odchody žáků

15.00 h – 17.00 h                  didaktické hry – příprava žáků na vyučování

                                               odpočinkové a spontánní činnosti

                                               odchody žáků

Vychovatelka při výběru zaměstnání přihlíží k počasí, může přihlédnout i k zájmu žáků v oddělení. Vždy však především vychází ze školního vzdělávacího programu a z jeho rozpracování do konkrétních vzdělávacích plánů.

Odchody žáků ze školní družiny

Žák odchází ze ŠD na základě:

  • zápisního lístku do ŠD (pravidelně)

                                                 

  • jednorázové písemné žádosti zák. zástupce s datem, hodinou odchodu, jménem doprovodu, zda žák odchází sám nebo v doprovodu a podpisem zák. zástupce

Žádosti lze zasílat i elektronickou žákovskou knížkou.  

Časy odchodů žáků:

Po ukončení vyučování kdykoli do 13.30hod.

Od 15.00hod do 17.00 kdykoli.

V době od 13.30h do 15.00h jsou žáci obvykle mimo místnost oddělení ŠD (tělocvična, počítačová učebna, hřiště), a proto není možné v tuto dobu zajistit předání žáka vyzvedávající osobě.           

Pokud se vyzvedávající osoba po 15. h nedozvoní na svoje oddělení, zvoní na zvonek „Konečná“ ŠD.

Platnost od 1. 1. 2013

                                                                                   Mgr. Bc.Jana Smetanová

                                                                                  ředitelka školy

Změna od 1. 9. 2014 – bod 2, odst. h (doplněno slovo tablety)

                                                                                   Mgr. Bc.Jana Smetanová

                                                                                  ředitelka školy

Změny od 1. 9. 2015                                                   Mgr. Bc. Jana Smetanová

                                                                                    ředitelka školy

Změny od 1. 9. 2016                                                   Mgr. Bc. Jana Smetanová

                                                                                     ředitelka školy    

Změny od 1. 9. 2017 – odst.II, h) – vypuštěno Policii ČR

                                                                                     Jana Smetanová

                                                                                     ředitelka školy

Změny: 25. 5. 2018 – GDPR – platba za školní družinu

                                                                                       Jana Smetanová

                                                                                       ředitelka školy

Změny od 1. 9. 2019 – dle novely vyhl. 74/ 2005 Sb. v platném znění  

                                                                                       Jana Smetanová

                                                                                       ředitelka školy

Š K O L N Í   V Z D Ě L Á V A C Í

P R O G R A M

PRO   ZÁJMOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ

VE ŠKOLNÍ DRUŽINĚ

PŘI ZŠ PARDUBICE – POLABINY,

PRODLOUŽENÁ 283

Dokument vstupuje v platnost dnem 1. 9. 2007

ŠVP byl projednán Školskou radou dne 25. 6. 2007

Dodatek č. j. 5/2015 vstupuje v platnost dnem 1. 9. 2015

ŠVP byl projednán Školskou radou dne 23. 7. 2015

 

  1. CHARAKTERISTIKA ŠKOLNÍ DRUŽINY

1.1 Filosofie školní družiny

„Školní družina tvoří mezistupeň mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. Školní družina není pokračováním školního vyučování, má svá specifika, která ji odlišují od školního vyučování. Hlavním posláním školní družiny je zabezpečení zájmové činnosti, odpočinku a rekreace žáků.“

  1. 1.2 Školní družina při ZŠ Pardubice - Polabiny, Prodloužená 283

Zřizovatel:           Statutární město Pardubice

                            Pernštýnské náměstí 1

                            530 21 Pardubice

                            IČO: 00274046

Zaměstnavatel:    ZŠ Pardubice - Polabiny, Prodloužená 283

                           zastoupena ředitelkou školy Mgr. Bc. Janou Smetanovou

                                     

Kapacita školní družiny: 240 žáků

Účastníci zájmového vzdělávání jsou žáci základní školy, dále jen děti.

Provozní doba:    ranní družina                  6,00 h - 8,00 h

                            odpolední družina                  11,45 h - 17,00

Dokumentace ŠD- ŠVP pro zájmové vzdělávání ve školní družině

     - přehled výchovně - vzdělávací práce

     - zápisní lístky

     - docházkový sešit pro nepravidelnou činnost

     - interní dokumenty      - dokumentace o kroužku

                                                                  - celoroční plán činností

                                                                  - matrika

     Za pobyt dětí ve školní družině je vybírán poplatek, jehož výši stanovuje ředitelka školy. Poplatek se platí předem ve stanovených termínech.

  1. KONKRÉTNÍ CÍLE ZÁJMOVÉHO VZDĚLÁVÁNÍ - KOMPETENCE

     Školní družina tvoří ve dnech školního vyučování mezistupně mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. Školní družina není pokračováním školního vyučování    -     probíhá mimo povinné vyučování

    -     probíhá mimo vliv rodiny

    -     uskutečňuje se ve volném čase

     Cílem výchovy je připravit dítě pro život ve stávající společnosti, vybavit ho žádoucími vědomostmi, dovednostmi a postoji prostřednictvím aktivit mimo vyučování. Výchovné působení musí reagovat na nebezpečí, jakými jsou drogová závislost, gemblerství, nesnášenlivost a agresivita.

ŠVP se zabývá     a) rámcové cíle         dílčí cíle

  1.                      b) klíčové kompetence

                  

Rámcové cíle:

1/ Rozvíjení dítěte, jeho učení

                                                                                  

     

            

     

           a poznání

2/ Osvojení hodnot

3/ Získávání osobních postojů

 

Kompetence:

1/ kompetence k učení                     

2/ kompetence k řešení problémů

3/ kompetence komunikativní

4/ kompetence sociální a personální

5/ kompetence činností a občanské

6/ kompetence k trávení volného času

              

2.1 Konkrétní cíle:

1/ vzdělávání rozvíjet přirozenou cestou

-         respektovat individuální potřeby a přání dětí, vyslechnout je

-         poskytovat dětem časovou rezervu k získání kulturních, hygienických a společenských návyků

-         rozvoj tvořivosti

2/ účast vychovatelky jako rovnocenného partnera ve hře

-         hodnocení slovního projevu

-         takt, veselost, nápaditost, flexibilita

-         nabízet vhodné hračky a pomůcky

-         rozvoj zručnosti

-         rozvoj jemné motoriky

-         rozvoj dětské fantazie

3/ využívat pochvalu

-         respektovat pracovní tempo dětí

-         respektovat informace rodičů

-         smysl pro spravedlnost

-         rozvoj kolektivních vztahů

-         rozvoj správných charakterových vlastností

4/ poznávat sami sebe

-         učit děti vnímat různost kulturních komunit

-         vést k přátelství a soudržnosti s dětmi jiných národností

-         dodržování pitného režimu

-         předcházet nemocem dětí vhodným oblečením a otužováním

     (za příznivého počasí co nejčastější pobyt žáků venku)

-   primární prevence rizikových jevů

2.2 Kompetence

Kompetence k učení - vzbuzovat chuť k poznávání

-        
chuť k dokončení práce

-         pozitivní myšlení

-         výchova k tvořivosti

-         hledat řešení problému

-         hodnocení žáků (hledat, co se povedlo)

-         výchova ke kreativitě

Kompetence k řešení problémů       - podněcovat tvořivé myšlení, logické uvažování          

a řešení problémů

-         všímá si dění kolem sebe a problémů

-         používá logické, matematické a empirické postupy

-         vymýšlí nová řešení

-         rozlišuje správná a chybná řešení

Kompetence komunikativní - ovládat řeč

-         komunikace s dospělými

-         komunikace s vrstevníky

-         vyjádřit své pocity řečí, gestem

-         vyjádřit větou myšlenku, sdělení, otázku, odpověď

-         kultivovat komunikaci

Kompetence sociální a personální - rozhoduje o svých činnostech

-         nese odpovědnost za své chování, jednání a jeho důsledky

-         rozpozná vhodné a nevhodné chování

-         vnímá nespravedlnost, agresivitu, šikanu a dovede se jim bránit

-         umí pracovat ve skupině - dokáže se prosadit i podřídit

-         umí přijmout kompromis

-         je tolerantní k odlišnostem mezi lidmi

Kompetence činností a občanské - participovat, organizovat, řídit, hodnotit

-         odhaduje rizika svých nápadů

-         k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně

-         uvědomuje si svá práva i práva druhých

-         pečuje o své zdraví

-         chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné prostředí

Kompetence k trávení volného času - smysluplné trávení volného času

-         umí si vybrat zajímavé činnosti

-         rozvíjí své zájmy v organizovaných skupinách i individuálních činnostech

-         dostatek námětů pro společenské hry, Vv, Hv, Tv

-         získává čtenářské návyky

-   uplatňuje prevenci sociálně patologických jevů

  1. DÉLKA A ČASOVÝ PLÁN VZDĚLÁVÁNÍ

   Školní vzdělávací program pro zájmové vzdělávání je vytvořen pro jeden vzdělávací cyklus, tj. pro dobu pěti let. Délka a časový plán vzdělávání probíhá ve školním roce v rámci provozní doby ŠD nebo dle charakteru akce.

  1. FORMY A OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ

4.1 Formy zájmového vzdělávání

     Zájmové vzdělávání je uskutečňováno zejména těmito formami:

  1. a) pravidelnouvýchovnou vzdělávací a zájmovou činností, která probíhá

         v návaznosti na školní vyučovací proces ve spolupráci s učiteli základní

         školy

  1. b) příležitostnouvýchovou, vzdělávací, zájmovou a tematickou rekreační

         činností; jsou to zpravidla významnější akce, které nejsou zahrnuty

         do standardní týdenní skladby činností

  1. c) otevřenou nabídkou spontánníchčinností, což jsou zpravidla klidové

         činnosti po obědě, při pobytu venku, sportovní činnosti ranních

         a koncových družin.

4.2 Obsah vzdělávání

Člověk a jeho svět       

         - děti se učí pozorovat a pojmenovat věci, jevy a děje, jejich vzájemné

         vztahy a souvislosti, poznávají sebe i své nejbližší okolí

         - učí se vyjadřovat své myšlenky, poznatky a dojmy, reagovat

          na myšlenky, názory a podněty jiných

         - vytváření režimových a pracovních návyků

  1. okruh „Místo kde žijeme“

         - pozorování nejbližšího okolí, organizace života v rodině, ve škole,

        ve společnosti

         - tematické vycházky do okolí školy (zdravotní středisko, policie,             

         knihovna, obecní úřad, ...)

         Vv - malování toho, co jsme si zapamatovali

         Dv - dopravní značky v okolí školy, malování dopravních značek, …

  1. okruh „Lidé kolem nás“

         - vhodné chování a jednání mezi lidmi, podstata tolerance, empatie,

         vzájemná úcta

         - základní práva a povinnosti

         - základy společenského chování, stolování

         - schopnost naslouchat, tolerance ve skupině

         - kladný vztah ke spolužákům, radost ze spolupráce, kultura projevu

         - hodnocení (hledat klady)

         - předcházet šikaně

  1. okruh„ Lidé a čas“

         - měření posloupnosti času

         - čas je vyčerpatelná jednotka

         - šetření s časem

         - správná organizace času

         - pevný denní režim

         - bylo - je - bude » posloupnost

  1. okruh „Rozmanitost přírody“

         - příroda živá a neživá

         - proměnlivost

         - tematické vycházky (zpracování poznatků ve výchovné činnosti,

        didaktické hry s přírodními motivy)

         - péče o pokojové rostliny

         - sledování počasí

  1. okruh „Člověk a jeho zdraví“

        - poučení o zdraví a nemocech

         - zdravotní prevence (hygiena, otužování, předcházení úrazům,             bezpečnost činností)

         - ochrana před úrazy

         - chování při úrazu

         - přivolání pomoci (policie, hasiči, záchranná služba)

         - zdravý a nezdravý jídelníček (co jíme a proč)

         - pitný režim

  1. okruh „Informační a komunikační technologie“

        - práce na PC

         - práce na interaktivní tabuli

4.3 Činnosti v ŠD

  1. Odpočinkové činnosti - odstraňují únavu

-         zařazují se po obědě popř. do ranních a konečných družin, při pobytu venku

-         tuto funkci mohou plnit stolní a společenské hry, poslech, předčítání, volné kreslení

      

  1. Rekreační činnosti - slouží k regeneraci sil

-         převažuje aktivní odpočinek s náročnějšími pohybovými,

sportovními, turistickými nebo manuálními prvky

-         jsou realizovány převážně venku ve skupinkách a to buď organizovanou formou nebo jako spontánní činnost

  1. Zájmové činnosti - dominuje vlastní aktivita žáků

-         může být skupinová nebo individuální

  1. Příprava na vyučování

               -    zábavné procvičování učiva formou didaktických her

              -   využívání interaktivních tabulí a výukových programů

                   (procvičování)

  1. PODMÍNKY PRO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI  

   VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI

     Do školní družiny jsou začleňováni i žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Při výběru činností a následně při jejich hodnocení respektujeme možnosti a potřeby žáků, vytváříme podmínky pro rozvoj jejich schopností

a dovedností.

     Žákům mimořádně nadaným umožňujeme doplňkové aktivity v oblasti jejich zájmů.

  1. PŘIJÍMÁNÍ UCHAZEČŮ, PRŮBĚH A UKONČOVÁNÍ  

   VZDĚLÁVÁNÍ

     Školní družina je určena pro žáky 1. stupně základní školy, kteří jsou přijímáni zpravidla na školní rok na základě písemné přihlášky s přihlédnutím

ke kritériím přijímání žáků do ŠD. O přijímání žáků rozhoduje ředitelka školy.

Kritéria pro přijímání žáků do školní družiny:

  • věk účastníků (od nejmladších účastníků)

-          5 let – 6 bodů

-          6 let – 5 bodů

-          7 let – 4 body

-          8 let – 3 body

-          9 let – 2 body

-         10 let – 1 bod

  • Ročník, který žák navštěvuje

-         1. ročník – 5 bodů

-         2. ročník – 4 body

-         3. ročník – 3 body

-         4. ročník – 2 body

-         5. ročník – 1 bod

Přijati jsou žáci s nejvyšším počtem bodů až do naplnění kapacity školní družiny.

   V případě naplnění kapacity školní družiny a stejného počtu bodů u více uchazečů rozhodne ředitelka školy podle data narození.

     Kritéria budou při přijímání do školní družiny využita pouze v případě, že počet dětí z 1. – 3. tříd, které se budou do školní družiny hlásit, bude vyšší než stanovená kapacita 200 žáků.

     Zájmové vzdělávání končí obvykle školním rokem. Dále může být ukončeno na základě písemné odhlášky ze ŠD nebo v případě závažného porušení řádu ŠD, o čemž rozhoduje ředitelka školy.

  1. MATERIÁLNÍ PODMÍNKY

     Školní družina má přiměřeně velké prostory, které vyhovují skupinovým

i individuálním potřebám žáků. Činnost školní družiny probíhá v 1. patře školy, v odděleních, jež jsou vybaveny audiovizuální technikou, v jednom oddělení je interaktivní tabule.

     Oddělení jsou vybavena odpovídajícím nábytkem, kobercem, didaktickými společenskými hrami, knihovničkou, pomůckami pro zájmovou činnost

(Vv, Ptv, Hv, Hpv, Tv). Pomůcky jsou průběžně doplňovány a obnovovány. Žáci se sami svými pracemi podílejí na úpravě a výzdobě prostředí ŠD. Výzdoba je obměňována dle ročních období i dle dalších námětů.

     Školní družina má své hřiště vybavené dřevěným domkem, skluzavkou, šplhadlem, pískovištěm a zastřešenou pergolou. Dle potřeby využíváme i hřiště školy. Všechny vnitřní i venkovní prostory splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů.

     Žáci mohou využívat informační centrum se školní knihovnou.

  1. EKONOMICKÉ PODMÍNKY

         Provoz školní družiny je hrazen :

                   - zřizovatelem

                   - MŠMT

                   - z poplatků dětí za pobyt v ŠD

                   - z příspěvků od SRPŠ

  1. PERSONÁLNÍ PODMÍNKY

     Vychovatelky ŠD mají předepsanou odbornou kvalifikaci nebo si doplňují odborné vzdělání. Dále se průběžně vzdělávají samostudiem o vedlejších prázdninách, navštěvují akreditované kurzy.

     Služby vychovatelek jsou organizovány tak, aby vždy při všech činnostech byla zajištěna dětem optimální pedagogická péče. Pracovní tým funguje

na základě jasně vymezených a společně vytvořených pravidel.

     Vychovatelky v ŠD mají různě zaměřené specializace, které využívají

pro činnost se žáky v odděleních i zájmových kroužcích.

9.1 Spolupráce vychovatelek ŠD s učiteli

  • vzájemný respekt
  • spolupráce při pedagogických radách
  • výměna zkušeností
  • účast na školách v přírodě
  • konzultace spojené s řešením výchovných problémů

9.2 Spolupráce se zákonnými zástupci

  • formy:individuální rozbory

                      telefonické rozhovory

                      písemné kontakty

                      třídní schůzky

                       dny otevřených dveří

                      společenská setkání (ples, pouť)

  • ve vztazích mezi vychovatelkami a zákonnými zástupci panuje oboustranná důvěra a otevřenost, vstřícnost, porozumění, respekt a ochota spolupracovat
  • spolupráce je založena na partnerství
  • vychovatelky ŠD chrání soukromí rodiny a zachovávají profesní mlčenlivost v jejich svěřených vnitřních záležitostech
  • vychovatelky jednají se zákonnými zástupci ohleduplně, taktně
  • nezasahují do života a soukromí rodiny
  1. PODMÍNKY PRO HYGIENICKÉ A BEZPEČNÉ PŮSOBENÍ ŠD,

   PSYCHOSOCIÁLNÍ PODMÍNKY

10.1 Hygienické podmínky

  • vhodná struktura režimu žáků ve školní družině s dostatkem relaxace

     a aktivního pohybu daná režimem ŠD a skladbou zaměstnání

  • děti jsou zatěžovány přiměřeně v rámci jejich možností
  • vhodný stravovací a pitný režim
  • zdravé prostředí (světlo, teplo, větrání, čistota, odpovídající velikost nábytku)

     při sportovních hrách na hřišti, v tělocvičně, při práci s ostrými  

     předměty před vycházkami

     10.2 Psychosociální podmínky

  • vytváření pohodového prostředí, příznivé sociální klima - otevřenost

     a partnerství v komunikaci, úcta, tolerance, uznání

  • všechny žáci mají ve školní družině stejná práva, stejné možnosti

     i stejné povinnosti

  • chráníme žáky před násilím, šikanou, …
  • převažuje pozitivní hodnocení, pochvaly
  • podporujeme žáka v tom, aby se nebálo, pracovalo samostatně,

         důvěřovalo si

  • rozvíjíme v žácích citlivost pro vzájemnou toleranci, ohleduplnost,

             zdvořilost, vzájemnou pomoc a podporu

  • jsou určována jasná pravidla chování ve skupině tak, aby vznikl dobrý

     kolektiv

                                    

  1. BEZPEČNOST OCHRANY ZDRAVÍ A PRÁCE (BOZP)

     Pro činnost ŠD platí stejná ustanovení o BOZP jako ve školním řádu. Pokud

ŠD pro svoji činnost využívá odborné učebny (např. tělocvičnu, počítačovou

učebnu, cvičnou kuchyň atd.), řídí se příslušnými řády pro tyto učebny. Žáci

přihlášení do ŠD jsou poučeni o BOZP a záznam o poučení je uveden

v „Přehledu výchovně vzdělávací činnosti“ jednotlivých oddělení.

     Příloha č. 1 - Osnova poučení žáků

     Příloha č. 2 - Poučení žáků ze ŠD - odchod domů

    

  1. PŘEDMĚT EVALUACE

   činnost                                                               vypracoval             termín

- měsíční evaluace programů v oddělení              vychovatelka               měsíčně

- závěrečná evaluace ŠD                           ved. vychovatelka                  červen

- spolupráce s rodiči                                               vychovatelka             průběžně

- sledování a hodnocení kvality práce              

vychovatelek ŠD

(kontrolní a hospitační činnost)              ved. vychovatelka                  průběžně

- sledování podmínek

(materiálních, hygienických, BOZP)                  ved. vychovatelka           průběžně

- sledování a hodnocení kvality

zájmových kroužků                                        ved. vychovatelka           průběžně

- kontrola vedení „Přehledu výchovně

vzdělávací práce“                                             ved. vychovatelka     1x za 2 měsíce

12.1 Hodnocení práce vychovatelky ve ŠD

      Evaluační kritéria

  1. Zvolená činnost
  2. Způsob navození činnosti
  3. Průběžné podněcování a motivování
  4. Individuální práce se žáky při skupinové činnosti
  5. Vytváření atmosféry důvěry
  6. Organizační zvládnutí činností
  7. Závěrečné hodnocení
  8. Kontrola pedagogické dokumentace

12.2 Hodnocení dětí v ŠD

      Evaluační kritéria  

  1. Adaptace a přizpůsobování se režimu v ŠD
  1. Chování a vztahy mezi žáky
  1. Úroveň návyků a míra samostatnosti- oblékání

                                                   - stolování

                                                   - pořádek a hygiena

  1. Úroveň hry a zapojení do hry
  1. Pohybové projevy- obratnost

                       - orientace v prostoru

  1. Vyjadřovací schopnosti- výslovnost

                                 - slovní zásoba

                                 - odpověď celou větou

  1. Umělecké projevy- výtvarný

                       - hudební

                       - dramatický

                       - pracovně - technický

  1. Manuální zručnost - motorické schopnosti

                       - držení nástroje (tužka, nůžky)

  1. Úroveň poznávací- prostorová představivost
  1. Osvojené kompetence

12.3 Vzdělávací oblasti - Člověk a jeho svět

     Evaluační kritéria

  1. Místo, kde žijeme
  2. Lidé kolem nás
  3. Lidé a čas
  4. Rozmanitost přírody
  5. Člověk a jeho zdraví
  6. Informační a komunikační technologie

V každé oblasti        - závěry pro další práci

                                      - individuální přístup

Průběžné cíle   - sebeobsluha

                           - návyky zdravého životního stylu

Škola

Základní škola Pardubice–Polabiny,
Prodloužená 283

Prodloužená 283
530 09 Pardubice, Polabiny 2
Česká republika

IČ: 60159065
RED IZO: 600096548

ID DS: kjefxqf

Bankovní účet vedený u KB: platby ŠD a platby obědů

Zřizovatel: Magistrát města Pardubic

Vedení školy

Ředitelka školy:
Mgr. Lucie Rybová
604 356 933
ryboval@zsprodlouzenapce.cz

Zástupce ředitelky školy pro oblast pedagogickou - statutární zástupce ředitelky školy:
Mgr. Tomáš Zemánek
466 768 351
zemanekt@zsprodlouzenapce.cz

 

Zástupce ředitelky školy pro oblast technicko - organizační:

Mgr. Vladislav Valenta
466 768 351
valentav@zsprodlouzenapce.cz

Vedoucí učitelka:
Mgr. Marie Aňa Novotná
466 768 351
novotnaa@zsprodlouzenapce.cz